4. søndag i påsken

Søndag, 21. 4. 2024

Kære brødre og søstre, glædelig søndag!  Denne søndag er dedikeret til Jesus den gode hyrde. I dagens evangelium (sml. Joh.10,11-18) fortæller Jesus os, at ” Den gode hyrde sætter sit liv til for fårene.” (v.11). Han fremhæver dette aspekt så meget, at han gentager det tre gange (sml. v. 11, 15, 17). Men i hvilken forstand, spørger jeg mig selv, giver hyrden sit liv for fårene?

At være hyrde, især på Kristi tid, var ikke bare et job, det var en livsstil: det var ikke en beskæftigelse, der tog en bestemt tid, men det betød at dele hele dage og endda nætter med fårene og leve – vil jeg sige – i symbiose med dem. Jesus forklarer ligefrem, at han ikke er en mand, der er ansat og ikke bekymrer sig om fårene (sml. v. 13), men en mand, der kender dem (sml. v. 14): Han kender fårene. Sådan er det, han, Herren, hyrden for os alle, kalder os ved vores navn, og når vi er fortabte, leder han efter os  indtil han finder os (sml. Luk 15,4-5). Desuden er Jesus ikke bare en god hyrde, der deler hjordens liv; Jesus er den gode hyrde, som har ofret sit liv for os og har givet os sin Helligånd gennem sin opstandelse.

Dette er, hvad Herren ønsker at fortælle os med billedet af den gode hyrde: ikke kun at han er vejlederen, lederen af hjorden, men frem for alt, at han tænker på hver eneste af os, og at han tænker på hver enkelt af os som sit livs kærlighed. Overvej dette: for Kristus er jeg vigtig, han tænker på mig, jeg er uerstattelig, hans liv uendelige pris værd. Og dette er ikke bare en måde at tale på: Han gav virkelig sit liv for mig, han døde og opstod igen for mig. Hvorfor? Fordi han elsker mig, og han finder i mig en skønhed, som jeg ofte ikke selv ser.

Brødre og søstre, hvor mange mennesker i dag tænker på sig selv som utilstrækkelige eller endda forkerte! Hvor mange gange tror vi, at vort værd afhænger af de mål, vi opnår, om vi lykkes i verdens øjne, bedømt af andre! Og hvor mange gange ender vi med at miste os selv for ligegyldige ting! I dag fortæller Jesus os, at vi altid er uendeligt værd i hans øjne. Så for at finde os selv er det første, vi skal gøre, at anbringe os selv i hans nærhed og lade os byde velkommen af Ham og blive løftet op af vores gode hyrdes kærlige arme.

Brødre, søstre, lad os i dag spørge os selv: er jeg i stand til at finde tid hver dag til at tage imod denne vished, der giver mit liv værdi? Er jeg i stand til at finde tid til et øjebliks bøn, tilbedelse, lovprisning, til at være i Kristi nærhed og til at lade mig kærtegne af ham? Bror, søster, den gode hyrde fortæller os, at hvis du gør dette, vil du genopdage livets hemmelighed: du vil huske, at han gav sit liv for dig, for mig, for os alle. Og at vi alle er vigtige for ham, hver og en af os.

Må Vor Frue hjælpe os til at finde i Jesus, hvad der er vigtigt for livet.

PAVENS GLOBALE BØNSNETVÆRK

Oprindeligt hed det “Bønnens Apostolat” og blev grundlagt af Jesuitterne. Hurtigt blev det til pavens værk, hvor flere millioner mennesker bad regelmæssigt i pavens intentioner.
I Danmark er der 2 jesuitterkommuniteter.
I København:
Niels Steensen Kollegium,
Skt. Kjeldsgade 3, 2100 Kbhvn Ø;
Aarhus:
Skt. Knuds kommunitet, Ryesgade 28, 3 sal, 8000 Aarhus C.
Hjemmeside: http://jesuitterne.org

Categories